Øvelser

Grønt – Glædens ekko i mig

Her er øvelser til alle, der ønsker hjælp til at klare problemer store som små.

Jeg har en hel del øvelser, som du måske ikke har prøvet, og som måske kunne hjælpe dig. De har hvert sit formål, men alle har det til fælles, at de opbygger den, der laver øvelsen.

Lyset er et symbol på den helende kraft – livskraften i os alle f.eks. symbol for immunforsvaret. Eller det at vi har lyse tanker istedet for mørke tanker.

Lyset

Lyset – livskraften har alle, der er levende, alle! Dig og mig og alle andre – både venner, fjender og også dem i systemet.

Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at henvende dig.

Held og lykke med dig. HUSK du kan godt.

Du er et virkelig dejligt, vidunderligt mennesker. 🙂
Og jeg ved godt, at de fleste af jer, der læser med her, har virkelig hårde problemer at slås med.
Jeg håber på, at jeg med mine øvelser, kan give bare en enkelt af jer lidt håb om, at I kan have det bedre. For det ved jeg, ud fra min erfaring, at det kan lade sig gøre.

Lisegården
En lise for sjælen
Trivsel for dig

Rigtigt god arbejdslyst inden i dig.

Med kærlig hilsen fra mig – læge Lise Seidelin

Oversigt over de 8 øvelser.

Selve øvelsen finder du længere nede på isen.

Øvelse 1: En grundlæggende øvelse, hvor du opbygger dig selv og din livskraft.

Øvelse 2: Ligeledes en grundlæggende øvelse, hvor du opbygger livskraften i dig selv.

Øvelse 3: En øvelse til dig, der har fjender.

Øvelse 4: En skriveøvelse

Øvelse 5: Bekræftelser

Øvelse 6: En øvelse i accept.

Øvelse 7: Øvelse i at tage en beslutning, så du gør det rigtige for dig

Øvelse 8: Knibtangsøvelse

Øvelse 1

Den første øvelse er en grundlæggende øvelse, hvor du opbygger dig selv og din livskraft.

Når du lægger dig til at sove om aftenen, så sig til dig selv hele tiden: “Jeg er lyset”, og forestil dig, at der strømmer lys til dig fra en dejlig lyskilde – f.eks. Solen. Så falder du formentligt i søvn. Men tanken vil fortsætte i dig og vil opbygge dig, mens du sover. Oftest falder du i søvn.

Skulle du vågne midt om natten, så fortsætter du med at sige: “Jeg er lyset” og se lyset strømme til dig.

Andre gange kan du udvide øvelsen. Lægge dig ned, slappe af, og forestille dig, at du ligger på standen, solen skinner på dig, og solens stråler går ind i dig og fylder dig med lys. Fortsæt med at fylde lys ind i dig, til du stråler af lys.
Er der mørke områder, så send noget ekstra lys ind der.

En hjælper

Du kan også tage en lysskikkelse med dig, der hjælper dig. en person, der er lavet af ren energi – lys. Nogle kalder det en engel, andre kalder det livskraften eller en hjælper. Kært barn har mange navne, valget er dit. Men det er en, du kan bruge til at hjælpe dig. Du kan stille spørgsmål til lysskikkelsen, få den til at sende lys ind, der hvor der er problemer, og i det hele taget bede den om alt muligt, som du ønsker. Huske på, at det kan bliver virkelighed, så bed kun om ting, der er positive, og ting som du virkelig ønsker.

Du kan også bruge farver, figurer eller alt muligt andet. Det er symboler for det, der sker i dig.

Accept af tingen som de er, også alle de følelser, du har. Se under acceptprocessen.

Under en behandling hos Lise Seidelin, får du vejledning i dette, så du lettere selv kan gøre det en anden gang.

Øvelse 2

Den anden øvelse er ligeledes en grundlæggende øvelse, hvor du opbygger livskraften i dig selv.

½ time hver dag sætter du dig et rart sted. Her prøver du at finde ud af, hvad du selv har lyst til, hvad der er rigtigt for dig, hvad der er godt for dig, og så gøre det.

Simpelthen ½ time hver dag koncentrerer dig om dig selv og din egen opbyggelse.

Hvad der gør dig godt

Dette simpelthen for at opøve dig selv i at finde ud af, hvad der gør dig godt, og fremover mere og mere lære, at gøre det, der er det bedste for dig selv. Nemlig, det der giver dig glæde i livet og er med til at øge din livskraft, styrke dit immunforsvar.

Når du selv har det godt, så har du også mulighed for at gøre noget, der er godt for andre. Så bliver det på denne måde en positiv livsopbyggende spiral, der hjælper dig selv og dem, du kommer i nærheden af – ens nærmeste og andre.

Dem vil vi vel egentlig gerne have, at de også har det godt. Det bedste vi kan gøre for dem, vi holder af og for andre, er, at sørge for, at vi selv har det godt, så vil vi simpelthen udsende gode energier – lyset til andre.

Øvelse 3

En øvelse til dig der har fjender

En tredje øvelse, som måske kunne hjælpe dig i dine sager, f.eks. vold i ægteskabet, tvangsfjernelsessager, folk der er kommet i klemme i systemet, problemer med børn, voksne, alt muligt hvor du har en fjende.

Det der hedder at “sende lys” til sine fjender, så mister de deres “våben”
Denne øvelse er, at du forestiller dig, at du sender lys primært til dig selv, men også sender lys (fra deres egen lyskilde – f.eks. deres egen sol) og tilgivelse til alle de parter i din sag, som er imod dig – dine fjender. Tilgiver at de ikke er klogere, det er de ikke. De er kun mennesker. Bagefter forsøger du på at se, hver enkelt person for dig, accepterer og tilgiver vedkommende, og ser for dig, at du sender vedkommende lys. Hilser lyset i hver enkelt. Alle har et lys, lille eller stort. Så også fjender har et lys. Ellers ville de ikke være i live.

Du ender med ikke at være vrede på dem.

Når du ikke mere er vred på dem, så se om der kommer en helt ny måde, at du henvende dig til dem på, og se om du så får en anden behandling.

Det du skal gøre er at gå angsten, vreden, sorgen, osv. i møde inden i dig selv, så er der en mulighed for, at den forsvinder. Ved at gå angsten inden i dig i møde, overvinder du den.

Jeg har set denne fremgangsmåde virke utroligt, også på meget meget kort tid.

Lyset har ikke brug for tid.

Lyset stråler øjeblikkeligt. Selv et meget meget lille lys kan overvinde selv det mørkeste og sorteste. Der skal kun en tændt tændstik til, der tændes for at bryde mørket.

Du skal lave øvelsen i ½ timer hver dag. Helt alene med dig selv.

Øvelserne kan bruges både ved angst, autoritetstro, magtmisbrug, vrede, osv. alt hvor du har fjender, alt hvor du har problemer.

For at lære dette redskab at kende, så vil det være godt at starte med de fjender, som ikke er så svære at takle. F.eks. starte med en nær kær ven, som man er blevet lidt sur på, fordi vedkommende har trådt en over tæerne med en uheldig bemærkning, som vedkommende med det samme har fortrudt.

Her er det nemmere at øve sig, inden man tager fat på en fjende, man er lidt mere vred på, bange for, har autoritetstro overfor, eller hvad det nu kan være.

For senere når man er klar til det, at tage fat på den fjende, der er ens værste fjende.

Ligesom vi lærte at kravle, før vi lærte at gå, og siden lærte at løbe, så må vi også hver især lære tingene i det tempo og på den måde, der er rigtigt for hver af os. Der er ikke to af os, der er ens.

Prøve sig frem

Det er noget med at prøve sig frem, og det er noget med at gøre det, der er rigtigt for en selv.

Det er kun den enkelte, der ved, hvad der er rigtigt for den enkelte. Det er kun den enkelte, der kan mærke inden i sig selv, hvad der er godt, og hvad der giver en mere lyst til livet, giver en mere glæde i dagligdagen.

Når man har gjort det, så kan man, hvis det er rigtigt for en selv, sende fjenden væk i et blåt lys eller blå ballon. det kan også være en anden farve. Give slip på vedkommende og ikke mere lade sig påvirker af, hvordan vedkommende opfører sig. Det er ikke give slip på den måde, at man ikke vil have noget at gøre med vedkommende mere, men at man inden i sig selv ikke mere er påvirket af vedkommendes opførsel.

Øvelse 4

En skriveøvelse

Sæt dig og skriv 50 ting du er god til, eller du godt kan lide, eller som er rigtigt for dig. I starten er det svært, men efterhånden finder du ting, alle mulige forskellige ting.

Når du har lavet denne liste, så kan du bruge den til at se, noget godt, når du har det skidt, eller hvad du vil bruge dit liv på, osv.

Øvelse 5

Skriv 70 gange hver dag en sætning, der gør dig godt inden i dig.

F.eks.

“Jeg elsker mig selv”

“Jeg er god nok”

“Jeg er stærk”

“Jeg er sund og rask”

“Jeg værdsætter mig selv”

“Jeg er selvbestemmende”

Osv.

Der er mange muligheder

Det er vigtigt for dig, at du bruger en sætning, der kun indeholder positive ord. Der må ikke stå ikke eller lignende i sætningen. Find det modsatte ord og brug det i stedet.

Når du har skrevet sætningen, så skriv den følelse, der er forbundet med sætningen. I starten vil det være problemer og negative tanker, der kommer. Senere når du har vænnet dig til tanken, så vil du forstå, at det er rigtigt.

Du må faktisk godt elske dig selv, være værdifuld og bestemme selv.

Øvelse 6

En øvelse i accept.

Når der sker noget inden i dig, så sige til dig selv: “Det er i orden” – gøre det lige meget, hvad der sker derinde. Har du svært ved det, så er det også i orden, at det er svært.

Øvelse 7

Øvelse i at tage en beslutning så du gør det rigtige for dig

En øvelse i at gøre det, der er rigtigt for en selv, så man opbygger sig selv til glæde for primært en selv, men også til glæde for ens omgivelser.

At gøre det, der er rigtigt for dig selv. Lige meget hvad andre siger eller mener. Så du ikke mere er underlagt Jantelovens negative mobning.

Du sætter dig og giver dig selv lov til at mærke efter inden i en, hvad der er rigtigt for dig selv at gøre lige nu, hvad der er godt, hvad der giver glæde, osv. alt det der er positivt. Og så gør du det. I alt bruger du ½ time dagligt på denne øvelse.

Det kan være du har lyst til at gå en tur, spille noget musik, høre lærken synge, læse en bog eller hvad det nu kan være. Det skal være noget, der er let at lave, som kan laves inden for den ½ time.

Tage en beslutning

Det betyder ikke noget, hvad du laver, det er det, at du skal lære at tage en beslutning, der er formålet med denne øvelse.

Når du har gjort det, så sætter du dig igen, der hvor du tog beslutningen og mærker efter, hvordan det føltes / var inden i dig, da du tog en rigtig beslutning. Altså du laver selv feedback på, hvordan du gør, når du tager en beslutning.

På denne måde opøver du en evne til at finde ud af, hvad der er rigtigt for dig selv, og tør gøre det, lige meget hvad andre siger, synes og mener om det.

Når du har øvet sig et stykke tid, så opdager du, at du er blevet bedre til at gøre det i din hverdag. Så er det “bare” at øve dig endnu mere, så kommer det til sidst helt af sig selv.

Øvelse 8

Knibtangsøvelse

En øvelse i at stå sammen

Der er så mange, der står i store problemer især på deres arbejdsplads.

Jeg ved, at der er mange ledere, der har alvorlige psykopatiske træk / der er psykisk voldelige, hvor det går ud over dem under dem. Jeg ser det alt for tit, hvordan medarbejdere er knækket af deres ledere på arbejde. Men det kan også være en kollega, eller andre. Det sker selvfølgelig og desværre også andre steder end på arbejdspladser.

Meget tit er det en enkelt, en leder har udset sig til at være den, som det skal gå ud over. Ofte en, som i forvejen især på det ubevidste plan ikke er vant til at sige fra, men som er ”Ja-siger”, som jeg selv blev kaldt en gang. Jeg lærte af mine forældre, at der kun var et svar på alting, nemlig ”Ja!”. I vores kultur er det også sådan, at piger skal være små søde og sige ”Ja!”, mens drenge skal være hårde og stærke, de må gerne sige ”Nej!” – altså lige undtagen hos de forældre, der slet ikke vil have at deres børn siger andet end ”Ja!”.

En leder vil let kunne spotte sådanne ”Ja-sigere” og så går de ellers i gang med at mobbe og køre psykisk på den medarbejder.

Nogle gange er det flere, det går ud over.

Når den ene så er bukket under, bliver sygemeldt, så finder lederen en anden i stedet, som så lederen kører på. Når vedkommende så også bukker under, så bliver det den næste og den næste og den næste.

Her er det ligesom ved partnervold, at den der er udsat for volden, skal styrkes, lære at lave acceptprocessen, arbejde med det indre lys, samt lære at sætte grænser – sige ”Nej! eller ”Stop!” med kærlighed. Men ofte er det så svært, så det ikke lige hjælper. Om end ikke andet, så går lederen bare i gang med at udsætte en anden medarbejder for den psykiske vold. Sådan at ødelæggelserne på personalet ikke holder op, men fortsætter.

Alt for ofte har udøveren – lederen ingen mulighed for at komme i behandling, da fornægtelsesmekanismerne er så store, så det ikke kan lade sig gøre. Selvindsigten er for lille til at behandling vil være mulig. Men vi skal huske, at det er udøveren – lederen, der er den, der er galt på den. Vold – psykisk som fysisk, er ikke godt.

Jeg kalder det en knibtangsøvelse

Så her skal der noget mere til, jeg kalder det en knibtangsøvelse. Det kan være meget svært, fordi dem, det går ud over ikke har styrke eller muligheder for at finde sammen, det er for flovt, for nedværdigende, at man har ladet sig udsætte for psykisk vold, så man vil ikke snakke om det, eller gøre noget ved det. Man tror ikke, det kan lade sig gøre.

Men når det lykkes at samle dem, der er udsat for mobningen, den psykisk vold – eller i det mindste nogle af dem, så kan de sammen gå imod lederen.

Som en knibtang fra flere sider.

Hvis der er en tillidsmand, eller andre der gerne vil gå med, så er det meget fint, det vil hjælpe. Her er det igen, at dem, der er udsat og vil gå imod, de skal styrkes og sammen sætte grænser – som en knibtang fra flere sider. Det er mere effektivt end, hvis man står alene – direkte en side. Men nogen gange er det ikke muligt at samle andre, fordi det er for flovt, osv. Så andre vil ikke være med til at gå imod, så må man stå alene og stå ved sig selv, sige ”Nej!” med kærlighed, når ens grænse er overskredet.

Vi skal ikke angribe dem og selv være voldelige mod dem, men sætte en grænse. Derefter finde ud af, hvad der er rigtigt for en selv og gøre det.

Det meste mærkelige er, at lederen vil værdsætte en for det, når man gør det. Man viser, at man er værdig og ikke vil trædes på. Og det bliver så en god arbejdsplads. Men det er det, vi ikke tror. Derfor forværres det.

Du er god nok

Kan du nu have det rigtigt godt, så godt som det kan lade sig gøre under de omstændigheder, du har.
Husk du er et dejligt og vidunderligt menneske, elsket bare fordi du er til – er født. Intet andet.

De kærligste hilsner
Med masere at accept og lys samt styrke til jer alle til at sige ”Nej!” med kærlighed
Fra Lise

 

Tilbage til Behandling