respekt

Når vi er udsat for mobning, Janteloven, overgreb, vold, en psykopat, osv. osv. så er frygt / angst er en af de ting, der alt for ofte bliver en følgevirkning. Nogle gange kan det vare meget langt tid efter og give vedvarende frygt og angst.

I forlængelse af mine indlæg ”Hundehvalpen”, og ”Standse mareridtene”, vil jeg skrive lidt om det at turde se frygten i øjnene. Når vi frygter et eller andet (f.eks. ensomhed, psykisk eller fysisk vold), så har vi 3 forskellige reaktionsmønster, som vi ubevidst reagerer med. Det kaldes adrenalinreaktionen. Det er enten flygte, stivne eller angribe. De 3 reaktioner er ubevidste og derfor noget svære at finde ud af, at vi gør.

Men når vi reagerer med en af de 3 reaktioner, så bliver frygten / angsten værre. Især når vi flygter fra frygten bliver den værre. Sådan som mine mareridt om krig og mor.

Men når vi indser, at vi frygter / er angste, så kan vi bevidst gå i gang med at se frygten / angsten i øjnene. Det er i første omgang noget, vi skal gøre inden i os. Når vi gør det, så bliver frygten / angsten mindre. Men nogle gange skal vi også sige noget til andre, eller gøre noget i forhold til den udøvende, der giver os frygten / angsten. Her er det vigtigt, at vi først har set frygten i øjnene inden i os selv, så kan vi bedre finde den ro, der skal til for at kunne sige noget og gøre noget i forhold til den udøvende. Når vi finder roen, så vil det vi siger være noget andet, end det vi siger i frygt / angst. Desuden vil vi have en udstråling, der gør, at det er lettere at blive hørt, troet og taget alvorligt. Og den udøvende vil reagere anderledes, når vi har roen i os, når vi siger noget til dem.

Så når jeg kan og andre kan, så kan du også. Det starter inden i dig med at turde se din egen indre frygt i øjnene. Så kommer det. Det er så dejligt, når det sker.

 

Tilbage til Blog

 

Se mere om billedet under Billeder

Skriv et svar

Din emailadresse bliver ikke offentliggjort. De markede felter skal udfyldes

Send kommentar